Osobnostní dotazníky v personální praxi

Osobnostní testy jsou dnes běžnou součástí náborového procesu. Již od čtyřicátých let minulého století jsou osobnostní testy a dotazníky využívány pro nábor v armádě i managementu. S rozvojem online psychodiagnostiky / psychometrie se staly osobnostní testy poměrně levnou záležitostí, kterou si můžou dovolit nejen velké korporace v rámci jejich standardního náborového procesu, nýbrž i malé a střední firmy.

Mezi oblíbené osobnostní testy využívané v personalistické praxi vedle dotazníků zaměřených na osobnost jedince řadíme také testy zaměřující se na pracovní motivacischopnost zvládat stresové situacemanažerský styl, apod.

Osobnostní testy – testy osobnosti jako součást Assessment a Development centra

Pokud se zaměříme na assessment a development centra, lze říci, že osobnostní testy jsou dnes již jejich nedílnou součástí. Osobnost uchazeče je v rámci AC/DC zkoumána komplexně více metodami, nicméně osobnostní testy zde mají nezastupitelnou roli, protože dávají o kandidátovi komplexní obrázek, který následně bývá korigován ostatními metodami.

Jiné formy náboru často zahrnují osobní pohovory, kde jsou osobnostní dotazníky či testy velmi platné. V rámci omezeného časového prostoru v rámci osobního pohovoru nejsou manažeři či HR specialisté často schopni rychle rozeznat jednotlivé osobnostní nuance, které mohou být pro úspěch uchazeče či firmy důležité. Osobnostní diagnostika tak může nabídnout základní rámec pro osobní pohovor, který může být následně veden efektivněji a cíleněji.

Osobnostní diagnostika je mocný nástroj v rukách personalisty a dokáží výrazně zefektivnit a zlevnit nábor. Nelze ale v žádném případě doporučit, aby byla využívána jako nástroj jediný. Osobnostní testy šetří čas na straně personalisty, může poměrně rychle vyselektovat vhodné kandidáty na základě předem jasných kritérií, zároveň umožňují cíleně vést výběrový rozhovor na podkladě výsledků online diagnostických dotazníků a testů.

Potřebujete poradit?

Pavla Kaňková

+420 771 297 711

Blog

Jaké číslo z průzkumu spokojenosti si máme dát do KPI’s?

24. 06. 2024

Řešíte, jaká čísla z průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality máte zahrnout do cílů či KPI’s manažerů? Jak...

ROZHOVOR – Šimon Pánek, Člověk v tísni: Můžete něco cítit jako manažer a lídr, ale od určité velikosti organizace už to nestačí a věci je potřeba objektivizovat

21. 06. 2024

V roce 2023 jsme realizovali Zaměstnanecký průzkum pro humanitární organizaci Člověk v tísni. Jaké byly výsledky, co...

Došli jste až sem? Tak už máte jen 2 možnosti: VYZKOUŠET KONTAKTOVAT NÁS

© 2024 Všechna práva vyhrazena. TCC online s.r.o.