Pavla Kaňková
+420 771 297 711
26. 06. 2025
Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí hlubší vhled, pulzní možnost rychlé reakce. Jejich kombinace se dnes osvědčuje jako silný nástroj pro řízení změn i prevenci tichého odcházení. Jak fungují v praxi? Jaké jsou jejich výhody a kde jsou jejich limity? Přečtěte si článek Marty Fabiánové pro HR News.
Lidé často odcházejí potichu a vedení to zjistí, až když je pozdě.
Klíčové je mít přehled o dění ve firmě, a to nejen na základě dojmů, ale především na základě spolehlivých dat, která přinášejí zaměstnanecké průzkumy. Praxe ukazuje, že velmi žádané jsou jak komplexní průzkumy, tak tzv. pulzní.
Výhodou tradičních průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality (ročních či dvouletých) je jejich komplexnost, která umožňuje strategické plánování změn. Poskytují hlubší vhled do firemní kultury, vztahů, procesů i vedení. Sledování meziročních trendů, porovnání s benchmarkem, vhled do potřeb různých týmů či demografických skupin – to vše pomáhá dobře nastavit strategii změn.
Slabinou však může být doba odezvy, neboť situace či nálada ve firmě mohou být dynamičtější a měnit se rychleji, než je firma schopna reagovat.
V posledních letech nabývají na popularitě tzv. pulzní průzkumy. Tyto krátké, často čtvrtletní „mood checks“ či „barometry nálady“ (názvy se mohou lišit, ale v podstatě jde o totéž) nemají ambici zmapovat úplně vše. Slouží k rychlému a efektivnímu zachycení aktuální nálady v týmu a ve firmě, mapují vybrané téma, metriku či dopady konkrétních změn. Pulzní průzkumy pomáhají firmám zachytit varovné signály dřív, než přerostou v reálný problém.
Slabinou pulzních průzkumů může být právě jejich úzké zaměření a riziko, že nějaká klíčová témata zapadnou, protože nejsou v popředí zájmu zaměstnanců. Z dat totiž víme, že na vědomé úrovni lidé dávají vysokou důležitost tématům, jako je pracovní doba, flexibilita a mzda. Na nevědomé úrovni však mají na jejich loajalitu velmi silný vliv např. otázky rozvoje či vnímání leaderů, které se objevují obvykle v průzkumech komplexních.
Klasický průzkum poskytne „celkový snímek“ firmy, pulzní průzkum zachytí i drobné pohyby v čase. Z toho důvodu je tudíž velmi užitečné kombinovat obě tyto formy.
V průzkumech obvykle bývá také prostor pro volné odpovědi a vzkazy od zaměstnanců. Současný vývoj a posun v AI nám již umožňuje velmi snadno analyzovat, shrnovat a vyhodnocovat i tisíce volných komentářů. AI analýza poskytne podrobný přehled nejen o tom, jaká témata a jak často byla zmíněna, ale také s jakým sentimentem (pozitivní vs. kritické vzkazy) a s jakou intenzitou (např. skrze výrazné citově zabarvené formulace).
Přečtěte si celý článek: „Zaměstnanecké průzkumy: Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní měření?“ na HR News, nebo nás kontaktujte na info@tcconline.cz. Rádi s Vámi probereme Vaše konkrétní potřeby.
03. 06. 2025
Co Vás nejčastěji zajímá v souvislosti s 360° zpětnou vazbou? A jak na Vaše otázky odpovídá Marta Fabiánová, Managing Director...
01. 04. 2025
I letos jsme s pomocí našeho Perfeedu zajišťovali divácké hlasování na filmovém festivalu Jeden svět. Diváci v pražských...