Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní zaměstnanecké průzkumy

26. 06. 2025

Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí hlubší vhled, pulzní možnost rychlé reakce. Jejich kombinace se dnes osvědčuje jako silný nástroj pro řízení změn i prevenci tichého odcházení. Jak fungují v praxi? Jaké jsou jejich výhody a kde jsou jejich limity? Přečtěte si článek Marty Fabiánové pro HR News.

Marta Fabiánová, Managing Director TCC online

Lidé často odcházejí potichu a vedení to zjistí, až když je pozdě.

Klíčové je mít přehled o dění ve firmě, a to nejen na základě dojmů, ale především na základě spolehlivých dat, která přinášejí zaměstnanecké průzkumy. Praxe ukazuje, že velmi žádané jsou jak komplexní průzkumy, tak tzv. pulzní.

Komplexní průzkumy spokojenosti, angažovanosti a loajality

Výhodou tradičních průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality (ročních či dvouletých) je jejich komplexnost, která umožňuje strategické plánování změn. Poskytují hlubší vhled do firemní kultury, vztahů, procesů i vedení. Sledování meziročních trendů, porovnání s benchmarkem, vhled do potřeb různých týmů či demografických skupin – to vše pomáhá dobře nastavit strategii změn.

Slabinou však může být doba odezvy, neboť situace či nálada ve firmě mohou být dynamičtější a měnit se rychleji, než je firma schopna reagovat.

Pulzní měření

V posledních letech nabývají na popularitě tzv. pulzní průzkumy. Tyto krátké, často čtvrtletní „mood checks“ či „barometry nálady“ (názvy se mohou lišit, ale v podstatě jde o totéž) nemají ambici zmapovat úplně vše. Slouží k rychlému a efektivnímu zachycení aktuální nálady v týmu a ve firmě, mapují vybrané téma, metriku či dopady konkrétních změn. Pulzní průzkumy pomáhají firmám zachytit varovné signály dřív, než přerostou v reálný problém.

Slabinou pulzních průzkumů může být právě jejich úzké zaměření a riziko, že nějaká klíčová témata zapadnou, protože nejsou v popředí zájmu zaměstnanců. Z dat totiž víme, že na vědomé úrovni lidé dávají vysokou důležitost tématům, jako je pracovní doba, flexibilita a mzda. Na nevědomé úrovni však mají na jejich loajalitu velmi silný vliv např. otázky rozvoje či vnímání leaderů, které se objevují obvykle v průzkumech komplexních.

Proč funguje kombinace?

Klasický průzkum poskytne „celkový snímek“ firmy, pulzní průzkum zachytí i drobné pohyby v čase. Z toho důvodu je tudíž velmi užitečné kombinovat obě tyto formy.

AI analýza volných komentářů pomůže s vyhodnocováním

V průzkumech obvykle bývá také prostor pro volné odpovědi a vzkazy od zaměstnanců. Současný vývoj a posun v AI nám již umožňuje velmi snadno analyzovat, shrnovat a vyhodnocovat i tisíce volných komentářů. AI analýza poskytne podrobný přehled nejen o tom, jaká témata a jak často byla zmíněna, ale také s jakým sentimentem (pozitivní vs. kritické vzkazy) a s jakou intenzitou (např. skrze výrazné citově zabarvené formulace).

Chcete vědět víc?

Přečtěte si celý článek: „Zaměstnanecké průzkumy: Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní měření?“ na HR News, nebo nás kontaktujte na info@tcconline.cz. Rádi s Vámi probereme Vaše konkrétní potřeby.

Potřebujete poradit?

Pavla Kaňková

+420 771 297 711

Blog

Často se ptáte: 360° zpětná vazba

03. 06. 2025

Co Vás nejčastěji zajímá v souvislosti s 360° zpětnou vazbou? A jak na Vaše otázky odpovídá Marta Fabiánová, Managing Director...

Jeden svět očima návštěvníků: zpětnou vazbu prostřednictvím Perfeedu poskytlo přes 10 tisíc diváků

01. 04. 2025

I letos jsme s pomocí našeho Perfeedu zajišťovali divácké hlasování na filmovém festivalu Jeden svět. Diváci v pražských...

Došli jste až sem? Tak už máte jen 2 možnosti: VYZKOUŠET KONTAKTOVAT NÁS

© 2025 Všechna práva vyhrazena. TCC online s.r.o.