Firemní kultura je v současnosti často skloňovaný pojem. Pro někoho je „kulturní fit“ dokonce klíčovou záležitostí při náboru nových kolegů. Ostatní se dá naučit, ale hodnotový soulad jen velmi těžko. Možná proto to pak někdy dlouhodobě drhne.
Co ovlivňuje firemní kulturu? Dá se firemní kultura měřit a dokážeme říci, jak moc konkrétní člověk do stávající firemní kultury zapadne? Nejen tomu se věnuje článek Marty Fabiánové, který nedávno vyšel v Profi HR, a my ho nyní přinášíme také na našem blogu. Přečtěte si níže celý článek!


Ve svém důsledku ale fakticky spoluvytváří kulturu organizace každý člověk v ní. A velikostí firmy se to může pěkně komplikovat. Čím větší společnost, tím více firemních kultur můžeme vidět pod jednou střechou. I ve velmi formální a tradiční kultuře může mít tým obchodníků svou vlastní „subkulturu“. Stejně tak si může v dravé a neformální technologické firmě tým datových analytiků formovat svou vlastní, v lecčem odlišnou, kulturu. Sami zakladatelé jsou často překvapeni, že se jim „jejich“ kultura mění pod rukama a najednou je poměrně procesní, i když přece firmu zakládali právě proto, aby všemu vládla chuť dělat věci neustále nově a užít si u toho hromadu zábavy.
Říká se, že co se měří, to se mění. A dá se velmi dobře měřit i firemní kultura nebo to, jakou firemní kulturu lidé nejvíce preferují. Taková data se hodí nejen při náboru nového pracovníka, ale také při různých týmových rozvojových či ladících aktivitách, v rámci definování firemních cílů a vizí nebo například při transformačních projektech s cílem firemní kulturu změnit.
My jsme si tak třeba velmi snadno zmapovali DNA naší firmy s pomocí dotazníku Culture Fit, který nabízí také týmové výstupy. Z grafů na nás jednoznačně svítilo, že jsme neformální, zaměření na inovace a vývoj nám určují potřeby našich zákazníků. Výstupy nám ale také jasně ukázaly to, co v naší kultuře chybí. Mnohem lépe jsme tak vedli diskuse o dlouhodobé vizi, která nám do té doby trochu chyběla. Také jsme si naordinovali, že se pokusíme alespoň o kus „ubrat“ z vysoké neformálnosti a posílit více profi vyznění i směrem dovnitř firmy. Třeba mimo jiné tím, že zatímco jinde jsou pátky uvolněné („Casual Fridays”), my jsme si z nich naopak udělali „Fancy Fridays“, kdy je úplně v pořádku obléct se formálněji.
V každém případě vidíme dnes a denně u našich klientů z řad startupů i korporací, že mapování firemní kultury, resp. preferencí, které v tomto směru lidé mají, může být hodně užitečné pro vyladění dlouhodobých cílů i každodenní spolupráce.
Autor: Marta Fabiánová, Managing Director TCC online