Pavla Kaňková
+420 771 297 711
Testy osobnosti jsou oblíbeným nástrojem umožňujícím personalistům rychle se zorientovat v základních osobnostních charakteristikách kandidáta. Jedná se o rychlý a efektivní způsob, jak zmapovat osobnost člověka.
Hlavními přednostmi testů osobnosti jsou přesnost a objektivita. Na rozdíl od subjektivního hodnocení, které je běžné během klasických přijímacích či hodnotících pohovorů, nabízí kvalitní testy osobnosti objektivní srovnání člověka s relevantním výběrem z populace. Personalista se tak na základě testů osobnosti snadno dozví, jak si kandidát či zaměstnanec stojí v porovnání s ostatními lidmi přibližně stejného věku, pohlaví, povolání a vzdělání.
Na základě testů osobnosti tak lze vybrat uchazeče, který bude mít nejlepší osobnostní předpoklady pro danou pozici. To je základem moderního person-fit job přístupu k náboru kandidátů. Ten vychází z předpokladu, že lidé budou pracovat nejlépe, když jim práce “sedne”. To s sebou nese nemalé benefity v podobě spokojených a výkonných zaměstnanců, kteří se snadno se svou prací identifikují.
Na trhu je celá řada testů osobnosti. Některé jsou zavedené a prozkoušené, jiné působí spíše šarlatánským dojmem. Při výběru vhodných testů osobnosti je na místě se vždy důkladně informovat o jejich kvalitách. Dodavatel metody by měl vždy k nabídce dodat i příslušné dokumenty (nejčastěji v podobě manuálu), které dokazují, že test je validní a reliabilní.
V současné době si své místo čím dál tím více nacházejí online testy osobnosti. Výhody tohoto přístupu k testování osobnosti jsou zřejmé:
Skloubením výhod online psychodiagnostiky s psychologickým know-how o již zavedených testech osobnosti – jejich výhodách a limitech – vznikl Multifaktorový osobnostní profil. Jeho cílem bylo minimalizovat limitace stávajících testů osobnosti a maximálně přiblížit testy osobnosti personální praxi.
Je tvořen osmi bipolárními škálami, které nemají hodnotící charakter, tzn. nelze v něm získat “špatný” výsledek. Navíc výstupní zpráva rovněž ukazuje umístění člověka na percentilové škále. Personalista se tak snadno dozví, zda se osoba hodí na danou pozici a přitom neriskuje, že bude uchazeč protestovat proti špatnému výsledku.
Zjednodušeně řečeno získá personalista z Multifaktorového osobnostního profilu informaci, nakolik je daný člověk např. extravert vůči jiným lidem z adekvátní sociodemografické skupiny. Každý ví, že nic jako „čistý“ extravert nebo introvert neexistuje. Většina lidí se pohybuje na škále někde uprostřed.
Testy osobnosti jsou v rukách zkušeného personalisty velmi cenným nástrojem šetřícím čas a peníze. Jejich využití je široké od náboru přes rozvoj až po outplacement. V současné době jsou moderní testy osobnosti online. Nejen pro jejich široké využití a množství výhod oproti testům ve formě tužka-papír je na místě zvážit jejich využití v personální praxi.ou moderní online testy osobnosti. Pro jejich široké využití a množství výhod oproti testům ve formě tužka-papír je na místě zvážit jejich případné využití v personální praxi.
26. 06. 2025
Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí...
03. 06. 2025
Co Vás nejčastěji zajímá v souvislosti s 360° zpětnou vazbou? A jak na Vaše otázky odpovídá Marta Fabiánová, Managing Director...