Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí hlubší vhled, pulzní možnost rychlé reakce. Jejich kombinace se dnes osvědčuje jako silný nástroj pro řízení změn i prevenci tichého odcházení. Jak fungují v praxi? Jaké jsou jejich výhody a kde jsou jejich limity? Přečtěte si článek Marty Fabiánové pro HR News.

Lidé často odcházejí potichu a vedení to zjistí, až když je pozdě.
Klíčové je mít přehled o dění ve firmě, a to nejen na základě dojmů, ale především na základě spolehlivých dat, která přinášejí zaměstnanecké průzkumy. Praxe ukazuje, že velmi žádané jsou jak komplexní průzkumy, tak tzv. pulzní.
Komplexní průzkumy spokojenosti, angažovanosti a loajality
Výhodou tradičních průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality (ročních či dvouletých) je jejich komplexnost, která umožňuje strategické plánování změn. Poskytují hlubší vhled do firemní kultury, vztahů, procesů i vedení. Sledování meziročních trendů, porovnání s benchmarkem, vhled do potřeb různých týmů či demografických skupin – to vše pomáhá dobře nastavit strategii změn.
Slabinou však může být doba odezvy, neboť situace či nálada ve firmě mohou být dynamičtější a měnit se rychleji, než je firma schopna reagovat.
Pulzní měření
V posledních letech nabývají na popularitě tzv. pulzní průzkumy. Tyto krátké, často čtvrtletní „mood checks“ či „barometry nálady“ (názvy se mohou lišit, ale v podstatě jde o totéž) nemají ambici zmapovat úplně vše. Slouží k rychlému a efektivnímu zachycení aktuální nálady v týmu a ve firmě, mapují vybrané téma, metriku či dopady konkrétních změn. Pulzní průzkumy pomáhají firmám zachytit varovné signály dřív, než přerostou v reálný problém.
Slabinou pulzních průzkumů může být právě jejich úzké zaměření a riziko, že nějaká klíčová témata zapadnou, protože nejsou v popředí zájmu zaměstnanců. Z dat totiž víme, že na vědomé úrovni lidé dávají vysokou důležitost tématům, jako je pracovní doba, flexibilita a mzda. Na nevědomé úrovni však mají na jejich loajalitu velmi silný vliv např. otázky rozvoje či vnímání leaderů, které se objevují obvykle v průzkumech komplexních.
Proč funguje kombinace?
Klasický průzkum poskytne „celkový snímek“ firmy, pulzní průzkum zachytí i drobné pohyby v čase. Z toho důvodu je tudíž velmi užitečné kombinovat obě tyto formy.
AI analýza volných komentářů pomůže s vyhodnocováním
V průzkumech obvykle bývá také prostor pro volné odpovědi a vzkazy od zaměstnanců. Současný vývoj a posun v AI nám již umožňuje velmi snadno analyzovat, shrnovat a vyhodnocovat i tisíce volných komentářů. AI analýza poskytne podrobný přehled nejen o tom, jaká témata a jak často byla zmíněna, ale také s jakým sentimentem (pozitivní vs. kritické vzkazy) a s jakou intenzitou (např. skrze výrazné citově zabarvené formulace).
Chcete vědět víc?
Přečtěte si celý článek: „Zaměstnanecké průzkumy: Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní měření?“ na HR News, nebo nás kontaktujte na info@tcconline.cz. Rádi s Vámi probereme Vaše konkrétní potřeby.