Typologie osobnosti

Osobnost je velice komplexní pojem. V hledáčku psychologů je prakticky od počátků psychologie jako vědy a k tématům osobnostních charakteristik se různí myslitelé vyjadřovali už od antický dob – nejznámější je např. Hippokratova (resp. Galénova) teorie temperamentů dle tělesných šťáv. Bez nějaké formy popisu osobnosti bychom se v ostatních lidech nevyznali, neuměli bychom je popsat, úžasná literární díla by byla jen nudným čtením bez hloubky.

Psychologický přístup k osobnosti

Není tedy divu, že se i psychologové snaží objasnit záhady lidské osobnosti. O tom, že nemají jednoduchou práci, svědčí zdlouhavý vývoj psychologie osobnosti s mnoha konkurenčními a navzájem si odporujícími teoriemi. Někteří psychologové se domnívali a stále domnívají, že osobnost je výslednicí vlivů prostředí, jinými slovy, že jde o soubor naučených reakcí na svět kolem nás. Jiní zase tvrdí, že osobnost je vrozená a mění se jen těžko.

Současný konsensus volí zlatou střední cestu. Osobnost je dle většiny psychologů výsledkem složité interakce genetických předpokladů a výchovy, přičemž důraz je kladen na relativní stálost osobnostních charakteristik. To je také základním předpokladem k tomu, abychom mohli osobnost měřit. Nemělo by příliš velký smysl nákladně vyvíjet metody k měření něčeho, co se za pár dní může zcela změnit.

Testy osobnosti

Teorií osobnosti je bezpočet. Většina z nich má také svou odpovídající diagnostiku. V ordinacích klinických psychologů se setkáme nejčastěji s osobnostními dotazníky zaměřenými na diagnostiku patologických rysů osobnosti (např. MMPI-2). V personální praxi tyto metody nejsou využívány.

Stejně tak projektivní techniky (TAT či známý Rorschachův projektivní test) navazující na psychodynamické směry v psychologii nejsou v personální psychologii využívané, naopak jsou využívány např. pro zjištění struktury prožívání světa nebo kreativitu. Pro personalisty bývá v současnosti nejužitečnější vycházet z Big Five.

Big Five

Big Five je typologie osobnosti založená na lexikální a faktorové analýze. Jejím cílem bylo roztřídit lidi do různých kategorií dle matematicky vypočítaných základních faktorů, jimiž se dá vysvětlit většina variability v osobnostních rysech v populaci.

Výsledkem je pět základních faktorů:

  1. Otevřenost vůči zkušenosti (openness to experience)
  2. Svědomitost (constiousness)
  3. Extraverze (extraversion)
  4. Přívětivost (agreebleness)
  5. Neuroticismus (neuroticism)

Tento model předpokládá, že každého člověka lze umístit na těchto škálách podle míry, nakolik daným rysem disponuje. 

Avšak dotazníky založené na Big Five modelu jsou nezřídka poměrně špatně zkonstruovány a snadno podléhají sociální žádoucnosti – tzn. lidé mohou odpovídat nepravdivě tak, aby se zalíbili. To je v kontextu personální praxe závažný problém, protože u výběrového rozhovoru se každý snaží působit lépe, než jaký ve skutečnosti je.

Multifaktorový osobnostní profil

Dotazník Multifaktorový osobnostní profil. byl vytvořen s vědomím nedostatků plynoucích z Big Five a s ohledem na personální praxi. Mapuje osobnost člověka skrze osm bipolárních škál, které nemají hodnotící charakter a rovněž ukazuje umístění člověka na percentilové škále.

Multifaktorový osobnostní profil je v dostání v moderní online podobě umožňující pohodlné vyplnění a okamžité vyhodnocení výsledků, což personalistům šetří nemalé náklady.

Ať už si vyberete jakoukoli metodu, je určitě dobré vědět, k jakému účelu byla vytvořena a co od ní můžete očekávat. Typologií osobnosti je spousta a různých inventářů na ně navazujících ještě více. Ale jen některé metody jsou kvalitní a zároveň vhodné pro personalisty.Přejeme hodně štěstí s výběrem vhodného inventáře!

Rádi s Vámi probereme psychodiagnostické metody a možnosti jejich využívání ve Vaší společnosti. Kontaktujte nás na info@tcconline.cz.

Potřebujete poradit?

Pavla Kaňková

+420 771 297 711

Blog

Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní zaměstnanecké průzkumy

26. 06. 2025

Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí...

Často se ptáte: 360° zpětná vazba

03. 06. 2025

Co Vás nejčastěji zajímá v souvislosti s 360° zpětnou vazbou? A jak na Vaše otázky odpovídá Marta Fabiánová, Managing Director...

Došli jste až sem? Tak už máte jen 2 možnosti: VYZKOUŠET KONTAKTOVAT NÁS

© 2025 Všechna práva vyhrazena. TCC online s.r.o.