Měření osobnosti – osobnostní testy

Osobnostní testy jako nástroj pro měření osobnostních charakteristik

Každý z nás už někdy v životě slyšel prohlášení typu: „Je to výrazná osobnost.“ Toto pojetí osobnosti je všeobecně známé. Vyjadřuje se k nějaké významné osobě, která něco dokázala, má neortodoxní názory nebo se zapsala do paměti lidí jiným způsobem.

Moderní pojetí osobnosti

Moderní psychologie pracuje ale s trochu jiným pojetím pojmu osobnost. Pro psychology je osobnost souborem více či méně stálých rysů, které je možné dle určitých pravidel a zákonitostí měřit. O způsobu jejich měření se vede stálá diskuse, která není a dost možná nebude nikdy uspokojivě dokončena.

Postupem času se část psychologické obce zabývající se měřením osobnostních rysů shodla na tom, že osobnost je složena z pěti základních rysů. Tento model získal přezdívku Big Five a je reprezentován například osobnostním testem NEO-PI. Byl vytvořen na základě lexikální a faktorové analýzy. Výsledných pět faktorů získalo následující názvy:

  • Otevřenost vůči zkušenosti (Openness to experience)
  • Svědomitost (Constiousness)
  • Extraverze (Extraversion)
  • Přívětivost (Agreeableness)
  • Neuroticismus (Neuroticism)

Osobnostní testy založené na tomto modelu trpí ale některými zásadními nedostatky. Mezi hlavní patří konstrukce jejich položek, která umožňuje motivovanému člověku v testu podvádět a odpovídat sociálně žádoucím způsobem. A to je v případě náboru na pracovní pozice závažný problém.

Další problém tohoto osobnostního testu spočívá v pojetí jeho škál. Všech pět škál má hodnotící charakter. Uchazeči tak může snadno vyjít, že je nesvědomitý, neurotický, uzavřený a nepřívětivý. Šance, že takového uchazeče někdo zaměstná, je poměrně nízká.

Multifaktorový osobnostní profil

Nedostatky výše uvedeného osobnostního dotazníku překonává metoda z dílny TCC online – Multifaktorový osobnostní profil. Ten je tvořen osmi bipolárními nehodnotícími škálami a na každé škále udává statistickou významnost daného rysu. Personalista se tak snadno dozví, nakolik člověk má výrazný daný rys vůči normativní populaci. Lze jej efektivně využít při náboru uchazečů, kdy neriskujeme, že neúspěšný uchazeč odejde s pocitem méněcennosti, nebo při rozvoji zaměstnanců, kde jeho využití nabývá na významu. Jakýkoli výsledek v dotazníku Multifaktorový osobnostní profil může být motivační.

Testy osobnosti

Testů osobnosti je samozřejmě daleko více. Za zmínku například stojí testy osobnosti v klinické praxi. Sem patří například MMPI-2 nebo projektivní techniky – Rorchachův projektivní test osobnosti, TAT a mnohé další metody. Jejich využití je ale pro personální praxi poměrně omezené, protože jsou primárně určeny k diagnostice případných psychopatologií. Testy osobnosti jsou ovšem v personální praxi čím dál tím více využívány. A má to dobrý důvod. Kromě objektivity a spolehlivosti vstupují do role i finance. Testy osobnosti jsou relativně levným způsobem, jak zmapovat strukturu osobnosti člověka. Pokud tedy uvažujete o jejich implementaci, pak si určitě najděte více o jednotlivých testech a vyberte ten, který bude nejlépe odpovídat Vašim potřebám.

Potřebujete poradit?

Pavla Kaňková

+420 771 297 711

Blog

Proč se vyplatí kombinovat komplexní a pulzní zaměstnanecké průzkumy

26. 06. 2025

Zaměstnanecké průzkumy pomáhají porozumět firemnímu klimatu a včas zachytit, co se skutečně děje. Komplexní měření nabízí...

Často se ptáte: 360° zpětná vazba

03. 06. 2025

Co Vás nejčastěji zajímá v souvislosti s 360° zpětnou vazbou? A jak na Vaše otázky odpovídá Marta Fabiánová, Managing Director...

Došli jste až sem? Tak už máte jen 2 možnosti: VYZKOUŠET KONTAKTOVAT NÁS

© 2025 Všechna práva vyhrazena. TCC online s.r.o.