Pavla Kaňková
+420 771 297 711
19. 10. 2020
V rámci našich rozhovorů s hosty, kteří se měli zúčastnit plánované Snídaně „Naklonujte si své Superman(k)y a nenechte je uletět” jsme se spojili také se zástupci projektu Nenech to být (NNTB), Janem Slámou a Davidem Špunarem. Otázky opět pokládala Marta Fabiánová, Managing Director TCC online. Přečtěte si celý rozhovor a načerpejte i Vy dávku inspirace.
Jan Sláma: Já myslím, že Supermany a Supermanky odlišuje jak v pohádkách, tak v práci, kombinace dvou vlastností. Stejně jako Spiderman nemusel zachraňovat cizí životy, tak i Supermani a Supermanky v práci dělají spoustu věcí, které od nich nikdo nevyžaduje a snaží se je dělat, protože jim dávají smysl. A s tím souvisí i druhá vlastnost. Supermani nepracují, jen proto, že očekávají na konci měsíce výplatu či stravenky, ale pracují kvůli smyslu a kvůli nějaké vizi, kterou jim ta firma dává a za kterou oni ten smysl vidí.
David Špunar: Za mě to jsou lidé, kteří dělají svoji práci poctivě a dobře a zároveň se nebojí pomáhat ostatním s jejich úkoly či výzvami.
Jan Sláma: Nenech to být je bezpečná, online komunikační platforma, skrze kterou se mohou zaměstnanci svěřit a řešit cokoliv, co je v práci trápí, ať už z personálního nebo legislativního pohledu. Původně jsme vznikli ve školách. Za cca 3 roky fungování ve školním prostředí na bázi online schránky důvěry se do projektu zapojila téměř každá třetí škola v Česku a další v zahraničí. V posledních měsících jsme se rozhodli přesunout naši platformu také do firemního prostředí, kde propojujeme zaměstnance například s personalisty ve firmách a pomáháme jim řešit cokoliv, o čem není snadné mluvit osobně. Naše platforma je, minimálně ze začátku, pro zaměstnance anonymní a tak se nemusí bát mluvit upřímně a svěřit se s čímkoliv, co je trápí.
David Špunar: Já bych asi jen doplnil, že je to jak webová stránka, tak mobilní aplikace, kterou si mohou zaměstnanci stáhnout. Je to tedy dostupné odkudkoliv.
Jan Sláma: Platforma pomáhá zaměstnancům a firmám nejen v Česku, ale také ve světě (např. v Jihoafrické republice či Mexiku) budovat pohodovou a otevřenou atmosféru. Napomáhá ale také splnit požadavky nového zákona na ochranu oznamovatelů. Podle tohoto zákona budou muset všechny firmy nad 50 zaměstnanců v horizontu následujícího roku a půl zavést bezpečný oznamovací kanál pro své zaměstnance.
Jan Sláma: Zatím jsme v Česku jediní. Ale ten hlavní důvod je, že ve srovnání s existujícími zahraničními platformami se na to díváme trochu jinak. Ostatní platformy často fungují jako čistě oznamovací systém, zatímco my se snažíme soustředit na to, aby se jednotlivé problémy opravdu pomáhaly řešit. Snažíme se o pozitivní filozofii našeho brandu. Nechceme, aby to bylo o udávání či „bonzování“, ale aby se opravdu vyřešily problémy, které zaměstnance trápí.
David Špunar: Já myslím, že i Nenech to být je o tom, že se firma dozví spoustu informací, například na základě zpětné vazby. Díky tomu si firmy mohou udržet své zaměstnance, protože zjistí, co je trápí, co by chtěli ve firmě zlepšit. Takže i to je tím nástrojem.
Jan Sláma: Já bych řekl, že v každé firmě se může vyskytnout něco, co zaměstnance trápí, nehledě na to, jak moc se firma snaží. Není vždy jednoduché o tom mluvit osobně, často proto, že se zaměstnanci obávají reakce, která by přišla od vedení, personalisty či někoho dalšího. Zaměstnanci si tedy raději nechají starosti pro sebe. Ty je pak postupně dusí, snižují motivaci k práci, až nakonec někteří jedinci z firmy odejdou. Personalisté se často až na výpovědním pohovoru dozví, co bylo problémem a proč zaměstnanci odchází. Mnohdy ani to ne. Myslím si, a vidím to i v praxi, že díky NNTB se zaměstnanci nebojí svěřit s těmito problémy ještě dřív, než z dané práce odejdou. Zaměstnanci tak dávají personalistům či vedení firmy šanci zamezit jejich odchodu a udržet si své superhrdiny a superhrdinky.
Jan Sláma: Nenechte to být… Ať už se děje cokoliv, tak to nejhorší, co můžeme dělat, je ignorovat problém a nechávat to být.
David Špunar: Honza mi to vyfouknul:-), ale musím také říct: „Nenech to být.“
18. 02. 2025
Již tradičně je TCC online partnerem Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět. Dvacátý sedmý ročník...
17. 02. 2025
Čím dál více firem si klade otázku, jak měřit, interpretovat, a hlavně dlouhodobě rozvíjet angažovanost zaměstnanců....