Dejte svým zaměstnancům najevo, že na jejich názoru záleží. Nenechte to být!

Nenech to být (NNTB.cz) je webová platforma, která poslední tři roky pomáhá dětem, školám a rodičům v boji proti šikaně na školách. Její autoři, společnost FaceUp Technology společně s TCC online se ji nyní rozhodli přenést do firemního prostředí, kde může pomáhat nejen s udržením zaměstnanců a budováním příjemného pracovního prostředí, ale také se splněním požadavků nové směrnice EU o whistleblowingu. Na to, jak NNTB vzniklo, jak přesně funguje a s čím konkrétně může zaměstnavatelům pomoci jsme se zeptali zakladatele projektu, Jana Slámy.

 

Jak vlastně NNTB, v zahraničí fungující jako FaceUp.com, vzniklo? 

Na počátku byla myšlenka pomoci s řešením nějakého vážného společenského problému. S týmem jsme si vybrali šikanu a obecně jakékoliv další jevy, které trápí děti ve škole, ale nechtějí o nich mluvit osobně. Skrz aplikaci NNTB mohou děti na šikanu upozornit pověřenou osobu ve škole, která se věnuje udržování přátelské atmosféry bez rizikového chování. Aplikace měla úspěch, a po 3 letech od spuštění ji využívá každá třetí škola v Česku. Studenti skrz ni odeslali 6 000 anonymních upozornění a platforma se rozšířila i za hranice. Dneska tak pomáháme v Mexiku, Polsku, Jihoafrické republice a dalších státech. 

 

Kdy se zrodil nápad rozšířit aplikaci do firemního prostředí?

Už od založení NNTB se na nás obracely firmy i zaměstnanci s tím, že by podobnou platformu právě ve firemním prostředí ocenili. Měli jsme zájemce nejen v ČR, ale i Singapuru, JAR, USA a dalších státech. Posledním pošťouchnutím bylo schválení nové směrnice EU na ochranu whistleblowerů, podle které musejí všechny firmy nad 50 zaměstnanců podobný systém zavést. 

Platforma NNTB

 

Funguje firemní verze podobně, jako ta ve školách? 

Ano, má podobný princip, ale upravili jsme ji podle potřeb HR manažerů a požadavků směrnice. Vše je maximálně zabezpečeno a komunikace nekončí odesláním oznámení. Firemní řešitelé mají k dispozici administraci, kde mohu se všemi případy snadno pracovat a komunikovat s odesílatelem. K dispozici mají grafy, statistiky a další užitečné funkce. Celou platformu lze přirovnat k online schránce důvěry, nebo nepřetržitému zaměstnaneckému průzkumu spokojenosti.

 

Na co konkrétně mohou zaměstnanci skrz NNTB upozornit?

Původní NNTB pro školy funguje hlavně v boji proti šikaně, která se v podobně mobbingu, bossingu, staffingu, či sexuálního obtěžování vyskytuje i ve firmách a zaměstnanci mohou skrz NNTB řešit i tyto problémy, ale narozdíl od škol, to není naše hlavní zaměření. Častěji mohou upozornit na psychické problémy svých kolegů, hrozící vyhoření, depresi, či úzkosti, nedostatky ve firemní kultuře, diskriminaci, nedodržování BOZP či firemních předpisů a směrnic, poškozování jména společnosti, krádeže, zpronevěru, nebo dát třeba podnět k zlepšení stávající situace. Záleží na každé firmě, jaká témata si vybere. 

 

V čem je platforma NNTB pro zaměstnance lepší, než jiné možnosti? 

Spousta pracovníků na nižších pracovních pozicích nemá často vůbec příležitost či možnost jednoduše se spojit s vedením firmy. Další se bojí, že pokud si budou stěžovat, přijdou o místo. Proto si často nechávají problémy pro sebe a snaží se je překousnout, ignorovat, nebo se s nimi obrátí až na třetí strany, včetně orgánů státní správy. V případě volání na telefonickou linku hrozí ztráta anonymity, což mnozí nepovažují za bezpečné. U fyzických schránek zase chybí další interakce řešitele s oznamovatelem, takže se problém často nepovede úspěšně vyřešit. Mohou si také teoreticky vytvořit falešný e-mail a skrz něj do firmy napsat, ale to je příliš komplikované a opět se mnozí mohou bát, že bude nakonec odhalena jejich identita, což se s nimi pak negativně potáhne. V České republice nemáme úplně nejlepší přístup k whistleblowerům a lidem, kteří se rozhodnou upozornit na něco, co je trápí. 

 

A z pohledu firem? Co využití NNTB přinese jim?

Ty dají mimo jiné svým zaměstnancům najevo, že na jejich názoru záleží. Udržují nastavenou firemní kulturu, předcházejí vážným problémům, budují firemní image, bezpečné pracovní klima a šetří čas i peníze, které by jinak ztratili odchodem zaměstnanců z firmy. Personální manažeři získávají okamžitou zpětnou vazbu a mohou dlouhodobě monitorovat spokojenost kolegů na všech úrovních organizační struktury. Aktuálním důvodem je pak zmíněná směrnice EU, jejíž požadavky registrací do NNTB z velké části naplní.

Svou registrací do NNTB firmy navíc podpoří Nadační fond Nenech to být a pomohou tak mnoha dalším dětem, které by se bez NNTB bály ozvat. 

 

Jaké jsou vlastně požadavky zmiňované směrnice?

Není jich vůbec málo. Firmy nad 50 zaměstnanců musí zřídit bezpečný oznamovací kanál pro interní účely, který by měl být oddělen od běžných komunikačních nástrojů firmy. Určit nestranné osoby, které budou s oznámeními pracovat a zajistit důvěrnost komunikace mezi řešitelem a oznamovatelem. Je potřeba vést systém pro archivaci jednotlivých oznámení, a to vše v souladu s GDPR. Další podmínky a objasnění, jak je díky NNTB firmy vyřeší, najdete na www.firmy.nntb.cz/whistleblowing.

 

A konečně, jak se mohou firmy do platformy zapojit?

Stačí se zaregistrovat na webových stránkách www.firmy.nntb.cz. NNTB je k dispozici ve třech verzích: Basic, Standard a Premium, přičemž Basic verzi poskytujeme všem, kdo se rozhodnou zapojit již v roce 2020, na rok zdarma. V případě zájmu o ukázku dema či bezplatnou konzultaci se na nás mohou zájemci obrátit na [email protected].

Fungování NNTB představuje také toto krátké video.

Děkujeme, že to Nenecháváte být!

 

Kontaktujte nás

Chtěli byste si otestovat naše produkty? Nebo vás zajímá něco jiného? Ozvěte se nám.

Not readable? Change text. captcha txt

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.  

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Zavřít