Externí vs. interní srovnání, průměry vs. percentily, trendy vs. absolutní hodnoty – benchmark může být dobrý pomocník, ale i špatný pán. Kdy je užitečným nástrojem a kdy jen pastí, která zkresluje realitu? Článek Marty Fabiánové, výkonné ředitelky TCC online, který nedávno vyšel na HR News, ukazuje, jak benchmark smysluplně využívat v zaměstnaneckých průzkumech, psychodiagnostice a 360° zpětné vazbě.
„V TCC online se dlouhodobě zabýváme daty v oblasti zaměstnaneckých průzkumů, pracovní psychodiagnostiky a 360° zpětné vazby. Pokud sbíráte data, porovnání s ‚normálem‘ jednoduše zajímá všechny, což je pochopitelné,“ uvádí Marta Fabiánová. Kde má benchmark smysl, kde je potřeba brát ho s rezervou a kde nedává smysl vůbec?
Jak vypadá externí a interní benchmark ve výstupech Zaměstnaneckých průzkumů od TCC online? Podívejte se na ukázky.
Graf: ukázka externího benchmarku

Graf: ukázka interního benchmarku

V článku se navíc dozvíte:
- Jak benchmark počítat
- Koho do benchmarku zařadit v průzkumech spokojenosti, angažovanosti a loajality
- Jak benchmark používat chytře
Benchmark může být skvělý pomocník, když víme, kdy a jak ho použít. Pomáhá zasadit výsledky do kontextu, identifikovat výjimky i udržet směr. Ale stejně důležité jako srovnání je i porozumění – lidem, datům i prostředí, ve kterém fungují.
Chcete se podívat na výsledky průzkumů nebo psychodiagnostických dotazníků či testů s přesahem a smyslem? Ozvěte se nám – rádi s Vámi rozkryjeme, co Vám benchmark (ne)říká.