Řešíte, jaká čísla z průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality máte zahrnout do cílů či KPI’s manažerů? Jak přistoupit k výsledkům zaměstnaneckých průzkumů, aby skutečně přinesly zlepšení? Přečtěte si článek Marty Fabiánové – „Jaké číslo ze zaměstnaneckého průzkumu byste si měli dát do KPI’s?“, který nedávno vyšel na HR news.
Výsledky průzkumů ovlivňuje mnoho faktorů
- Výsledky průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality se často výrazně liší v závislosti na velikosti firmy a kontextu situace.
- Zkreslení výsledků může způsobit i pouhé posílení týmu o nováčky, kteří tradičně bývají pozitivnější.
- Někdy může být při opakování zaměstnaneckého průzkumu i mírný posun úspěchem, jindy existuje vysoký potenciál pro zlepšení.
- Praxe opakovaně ukazuje, že samotné definování konkrétního „čísla“ nefunguje a nestačí.
Jak výsledky průzkumů přetavit do cílů a KPI’s?
- Definujte konkrétní aktivity, skóry ze zaměstnaneckých průzkumů berte spíše jako dokreslení funkčnosti těchto opatření.
- Rozklíčujte, která témata jsou „celofiremní“ a která se týkají jen určitého týmu či skupiny pracovníků.
Příklad
Podívejme se na graf z výstupní zprávy konkrétního klienta TCC online, který realizoval Zaměstnanecký průzkum a zaměřme se na otázky, kde je nespokojenost nejsilnější.

Cíl pro manažera v podobě „skóru“ by se v tomto případě nastavoval velmi obtížně. Manažer navíc nemusí mít na všechny oblasti stejný vliv. Co tedy s tím? Zvolme jednu oblast jako prioritní. Smysluplné se jeví např. téma zpětné vazby. Manažer ji má nejvíce ve své sféře vlivu a podřízení navíc toto téma hodnotí jako důležité. Jaké kroky můžeme v tomto případě stanovit? Přečtěte si celý článek na HR news.
A co když přeci jen musíte zvolit jedno číslo?
Pak dává smysl zvolit návratnost. Míra návratnosti vyjadřuje, kolik % zaměstnanců se do průzkumu zapojilo. Vysoká míra návratnosti pak zaručuje, že máme zpětnou vazbu opravdu od naprosté většiny zaměstnanců a je relevantní.
A jaká míra návratnosti je dobrá, obvyklá či vynikající? Opět záleží na řadě faktorů, ale dostaneme-li se nad 80 %, je to skvělé. Ze zkušenosti navíc víme, že i dosažitelné, pokud víte jak na to.